Núx är det antika grekiska ordet för ”natt”, medan brúx härstammar från roten för tandgnissling. Tillsammans bildar de Núx brúx, en poetisk beskrivning av att gnissla tänder i sömnen.
Med drag av magisk realism och kollektiva drömtillstånd öppnas natten som en portal. En plats där andra sätt att vara tillsammans kan anas, där kroppar glöder, löses upp och sätts samman på nytt.
Koreografi: Chara Kotsali
Norrdans erbjuder lärarhandledning med kopplingar till läroplaner, en filmad elevhandledning samt eftersamtal med ensemblen.
Kopplingar till Lgr22 (Högstadiet)
Bild
Centralt innehåll: ”Analysera samtida och historiska bilder och visuella uttryck”→ Föreställningen kan användas för att diskutera hur scenkonst skapar visuella världar och symboler (natt, metamorfos, karneval).
Musik
”Hur musik används i olika sammanhang för att påverka och skapa stämning”→ Föreställningens ljudliga element kan analyseras för hur ljud förstärker känslor och berättelser.
Svenska
”Analysera och tolka olika typer av texter, inklusive estetiska uttryck”→ Föreställningens poetiska språk (Núx brúx) kan kopplas till litterära begrepp som metafor, symbolik och magisk realism.
Historia / Samhällskunskap
”Revolutioner och samhällsförändringar”→ Föreställningen refererar till revolutionära historier – kan kopplas till historiska exempel på motstånd och samhällsförändring.
Idrott och hälsa”
Rörelse till musik och rytm”→ Koreografins fysiska uttryck kan inspirera till praktiska övningar.
Kopplingar till Gy11 (Gymnasiet)
Estetiska programmet – Dans”Gestaltning och scenisk kommunikation”→ Föreställningen exemplifierar hur koreografi kan uttrycka abstrakta teman som begär och metamorfos.
Svenska 1–3”Analysera och tolka estetiska texter”→ Föreställningens text kan användas för litterär analys (symbolik, intertextualitet, antika referenser).Historia 1b”Revolutioner och ideologier”→ Diskutera hur konst speglar och bearbetar historiska konflikter och idéer.
Filosofi”Existens, identitet och kollektivitet”→ Föreställningen öppnar för samtal om alternativa sätt att vara tillsammans och kroppens roll i identitet.
Engelska”Kulturella uttryck och samhällsfrågor”→ Föreställningen kan analyseras på engelska för att träna språk och kulturförståelse.
Pedagogiska möjligheter
Analysuppgift: Hur används natt som symbol i olika konstformer?
Kreativ uppgift: Skapa en egen koreografi eller text inspirerad av temat metamorfos.
Diskussion: Vad betyder motstånd och kollektiv längtan i dagens samhälle?
Fakta/information
Utövare:
Norrdans
Turné eller besöksmål:
Detta utbud är turnerande och bokas till er skola.
Målgrupp(er):
Åk 7-9, Gymnasiet
Maxantal publik:
250
Tid:
40 minuter
Tillgängligt i kommuner:
Arjeplog, Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Haparanda, Jokkmokk, Kalix, Kiruna, Luleå, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix, Övertorneå
Webb:
https://norrdans.se/sv
(öppnas i ny flik)
https://scenkonstportalen.riksteatern.se/produktion/d09e0000-c29f-f3f8-ffe0-08ddf51f2103
(öppnas i ny flik)
Utövare:
Norrdans
Turné eller besöksmål:
Detta utbud är turnerande och bokas till er skola.
Målgrupp(er):
Åk 7-9, Gymnasiet
Maxantal publik:
250
Tid:
40 minuter
Tillgängligt i kommuner:
Arjeplog, Arvidsjaur, Boden, Gällivare, Haparanda, Jokkmokk, Kalix, Kiruna, Luleå, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Överkalix, Övertorneå
Webb:
https://norrdans.se/sv
(öppnas i ny flik)
https://scenkonstportalen.riksteatern.se/produktion/d09e0000-c29f-f3f8-ffe0-08ddf51f2103
(öppnas i ny flik)
Typ av lokal(er)
Stor scen
Mörkläggning krävs?
Nej
Bärhjälp krävs?
Ja. Minimum 4 personer.
Bygg/rivtid
Tillgång till lokalen
2,5-3 timmar innan.
0-30 min efter.
Tekniska krav
Scenmått: 12m x 9m, dansyta 8m x 6m Takhöjd: 6m Teknisk info, bärhjälp & bygg 15 lingångar, 6 m lingångshöjd. 1 st 63A, 1 st 16 A. Tillgång till scenen 11 tim före föreställning. Elektriker och scenmästare ska alltid finnas.
Yta/lokal
A) Bredd 12 m.
B) Djup 9 m.
C) Takhöjd 6 m.
2 loger med tillgång till dusch och toalett